• 2.png
  • aaaaaaa.jpg
  • ffffhbhjkkl.jpg
  • na stone.jpg
  • noooo.jpg
  • strona główna 4.jpg
  • strona główna nr 1.jpg
  • strona główna nr 2.jpg
  • strona główna nr 3.jpg

„Powstanie Warszawskie w słowach zamknięte” – projekt edukacyjny w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Szczytnie

 

W dniu 24 stycznia 2014 r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym odbyło się uroczyste podsumowanie projektu edukacyjnego „Powstanie Warszawskie w słowach zamknięte”, realizowanego przez ostatnie pół roku przez 15. gimnazjalistów. 
W sierpniu tego roku będziemy obchodzić okrągłą rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Wydarzenia sprzed 70 lat zainspirowały nas do tego, aby stworzyć projekt edukacyjny dla gimnazjalistów, który miałby na celu przybliżyć uczniom niektóre fakty z tamtego okresu, a także rozwijać zainteresowania historyczne oraz kształcić postawy patriotyczne. Podstawa programowa nauczania historii w gimnazjum nie zawiera treści związanych z II wojną światową, jednakże  podjęliśmy próbę przybliżenia im wydarzeń  z tamtego okresu.

 

 

Projekt był realizowany przez uczniów w pierwszym semestrze. Pierwsze zajęcia wprowadziły ich w tematykę II wojny światowej, a następnie samego powstania. Uczniowie samodzielnie wyszukiwali informacje w Internecie, oglądali fragmenty filmów, słuchali piosenek z tamtego okresu, śpiewali, recytowali, czytali, szyli opaski powstańcze, malowali na koszulkach znak Polski Walczącej.

W trakcie realizacji  projektu uczniowie byli na dwóch wycieczkach edukacyjnych.

Pierwsza wycieczka odbyła się pod koniec września    na Cmentarz Wojskowy na Powązkach, gdzie dzieci samodzielnie z planem odszukały groby uczestników Powstania Warszawskiego, złożyły kwiaty, zapaliły znicze na grobie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz  bohaterów książki Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”, poza tym oddały hołd pod pomnikami cichociemnych, żołnierzy Polski Walczącej, batalionu Zośka, Parasol, Miotła.

 

W dniu 7 października młodzież przeżyła niezapomniane chwile w Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie w doskonały sposób oddane im zostały wrażenia słuchowe i wizualne –  odgłosy wybuchów, świst kul, odgłosy maszerującego wojska, śpiew, krzyki Niemców, wycie syren – wszystkie te bodźce sprawiają wrażenie, że zwiedzający znajduje się w samym centrum powstania. Ponadto uczniowie mieli możliwość przejścia repliką ciemnego kanału, w pozycji kucającej, co okazało się być dla nich dużym przeżyciem. Dzieci obejrzały liczne repliki urządzeń, broni, maszyn, samolotów. Niesamowite wrażenie wywołały na nich autentyczne listy z poczty powstańczej, zawierające często tylko kilka słów, ale bardzo wymownych – „…żyję, jestem zdrów”.

     Tuż przed feriami uczniowie zaprezentowali rodzicom, dyrekcji, nauczycielom SOSW oraz Pani Barbarze Antczak -Dyrektor Wydziału Kształcenia, Wychowania i Opieki  w  Kuratorium Oświaty w Olsztynie wzruszający program artystyczny z przebiegu 63. dni powstania. Do prezentacji  wykorzystano klasyczną poezję i prozę z okresu powstania, a także muzykę –ale współczesną (neofolk, rap,  heavy metal). Włączenie do programu piosenek  o tematyce powstańczej w wykonaniu artystów współczesnych   dodatkowo uatrakcyjniło proces przyswajania wiedzy i zachęciło młodzież do pogłębiania wiedzy. Podczas programu uczniowie zapalili znicze w barwach narodowych w hołdzie poległym powstańcom.
Do prezentacji młodzież własnoręcznie przygotowała dekoracje – ścianę – mur stylizowaną na ówczesną architekturę, na której nie mogło zabraknąć kotwicy Polski Walczącej, cytatów: ”Tylko świnie siedzą w kinie”, „Pracuj Polaku Powoli” itp. Uczniowie wystąpili w białych koszulkach ( na których własnoręcznie malowali wcześniej kotwice PW) oraz w biało-czerwonych opaskach powstańczych. Aby podkreślić, że powstańcy często ginęli anonimowo, nie mając do dziś własnego miejsca wiecznego spoczynku – część uczniów wystąpiła  w maskach na twarzach.

     Temat, którego się podjęliśmy na pewno nie był dla uczniów łatwy, tym bardziej,  że w gimnazjum nie ma w podstawie programowej historii II wojny światowej. Jest dopiero  w szkole ponadgimnazjalnej. Jednakże sposób, w jaki treści zostały przekazane uczniom –  na pewno pozostawi ślad w ich pamięci. Uczyli się o Powstaniu Warszawskim poprzez przeżywanie i działanie twórcze. Tak przeprowadzona lekcja na pewno będzie zapamiętana.

 

Opiekunowie projetu:

 

Ewa Radziwińska,

Małgorzata Manelska

Nina Szewczak

 

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje..

  
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk