111.png
  • 2.png
  • aaaaaaa.jpg
  • ffffhbhjkkl.jpg
  • na stone.jpg
  • noooo.jpg
  • strona główna 4.jpg
  • strona główna nr 1.jpg
  • strona główna nr 2.jpg
  • strona główna nr 3.jpg

           Komunikacja alternatywna i wspomagająca oznacza wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom nieposługującym się mową lub używającym mowy w ograniczonym stopniu.
•    Komunikacja alternatywna zastępuje mowę werbalną, występuje wtedy, gdy osoba porozumiewa się bezpośrednio inaczej niż za pomocą mowy, np. język migowy
•    Komunikacja wspomagająca ma na celu  wzmacnianie i uzupełnianie mowy werbalnej,
np. fonogesty
  
PRZEZNACZONA JEST DLA OSÓB Z :
•    uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego
     w następstwie urazów i chorób,
•    niepełnosprawnością  intelektualną,
•    autyzmem,
•    mózgowym porażeniem dziecięcym,
•    niepełnosprawnościami sprzężonymi,
•    zespołami uwarunkowanymi genetycznie.

Cele terapii:
- umożliwienie oraz ułatwienie sposobu komunikowania się z otoczeniem
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów
- wyposażenie w narzędzie służące do porozumiewania się z otoczeniem np.: książki do komunikacji zawierające system znaków typu PCS, Pictogram, zdjęcia
- wywołanie aktywności oraz poczucia wpływania na własne życie i najbliższe otoczenie
- rozwijanie relacji społecznych
- rozładowanie napięcia i frustracji związanych z niemożnością zakomunikowania własnych potrzeb.
Wyposażenie pracowni AAC
Placówka oferuje podczas zajęć korzystanie ze sprzętu komputerowego wysokiej technologii min.
•    komputery stacjonarne z ekranami dotykowymi
•    program Sym Word z syntezatorem mowy ludzkiej służący do komunikacji
•    program Symbol for Windows umożliwiający tworzenie i rozbudowywanie książek, tablic oraz innych pomocy komunikacyjnych
•    komputerowe programy aktywizujące dla najmłodszych : Happy Duck, Laramera, Abrakadabra, Ooops!, Tedy Games
•    klawiatury przystosowane do pracy dla osób słabowidzących i niepełnosprawnych ruchowo z nakładkami ułatwiającymi korzystanie z komputera
•    przyciski typu switch, myszki ułatwiające korzystanie z komputera osobom z niepełnosprawnością ruchową
•    komunikatory przenośne z możliwością nagrania mowy ludzkiej
•    wskaźnik na głowę dla osób z porażeniem mózgowym umożliwiającym pisanie na komputerze

W Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym podczas zajęć z uczniami niemówiącymi nauczyciele korzystają głównie ze zdjęć, obrazków PCS, gestów naturalnych oraz systemu znaków i gestów Makaton. Jeden z uczniów posługuje się tabletem z oprogramowaniem „Mówik”.”Mówik” to syntezator mowy, przeznaczony dla osób w różnym wieku, głównie z afazją, autyzmem, upośledzeniem umysłowym, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, dysartrią, które nie mogą się porozumiewać mową w sposób zrozumiały dla innych. Ma możliwość dostosowania interfejsu do różnych upośledzeń, niepełnosprawności ruchowej, wieku i płci. Istnieje również możliwość robienia i wstawiania zdjęć, własnych grafik i obrazów z internetu. Użytkownik może tworzyć z symboli całe zdania i wypowiedzi, które są odczytywane przez syntezę mowy.

Tekst i zdjęcia: Joanna Rzosińska

 

 

 

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje..

  
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk